هوش مصنوعی در خانه هوشمند

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

در این مقاله به بررسی هوش مصنوعی در خانه هوشمند پرداخته میشود. دستگاه‌هایی که در خانه هوشمند بکار می‌روند مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. استفاده از هوش مصنوعی در اتوماسیون خانگی سبب ساخت و عرضه محصولات خانگی و اتوماسیون منحصر به فردی شده که امروز استفاده از آن‌ها هم به لحاظ هدر رفت انرژی و هم به لحاظ هزینه‌ای به صرفه‌تر است.

هوش مصنوعی تمامی دنیای اطراف ما را احاطه کرده است: در صنعت و آموزش تا پزشکی و کشاورزی و حتی اقتصاد و مدیریت. رانندگی، گشت و گذار در اینترنت، خرید آنلاین، رزرو هتل، گوش دادن به موسیقی، انتخاب فیلم و سایر جوانب زندگی ما تحت تاثیر هوش مصنوعی است. خانه هوشمند هم از این قاعده مستثنی نیست.  شما می توانید با استفاده از ساعت دیجیتال دیواری از هوش مصنوعی بشترین کمک را بگیرید

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

به طور کلی سه روش برای ترکیب تکنیک‌های هوش مصنوعی در خانه هوشمند وجود دارد:

  1. در این روش یک تکنیک اصلی برای پیاده‌سازی سیستم در نظر گرفته شده و از تکنیک دیگر برای اجرای یک عمل خاص در آن استفاده می‌شود.
  2. روش دوم، تشکیل یک سیستم هوشمند از زیرسیستم‌های ساده و کوچک است. هر یک از این بخش‌های کوچک با تکنیک مناسبی که توسط سیستم خبره انتخاب شده پیاده‌سازی می‌شوند.
  3. این روش ترکیبی از دو روش بالا است. به این صورت که برای پیاده‌سازی سیستم هوشمند روش دوم، هر یک از زیرسیستم‌ها با روش اول پیاده‌سازی شوند.

نمونه هایی از فناوری های خانه های هوشمند

  • پرده هوشمند
  • تلویزیون هوشمند
  • پریز هوشمند
  • لامپ هوشمند
  • قفل درب هوشمند
  • انواع سنسورهای حرکت، نشت آب، نشت گاز و …
  • دوربین‌‌های هوشمند
  • ظرف غذای هوشمند حیوانات خانگی
  • کلید هوشمند

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و به خصوص هوش مصنوعی، هر روز موارد جدیدی به منظور راحت‌تر کردن زندگی به لیست بالا اضافه می‌شوند.

  • هوش مصنوعی در خانه هوشمند و امنیت خانه هوشمند

   هوش مصنوعی همچنین در بهبود عملکرد قفل‌های هوشمند کاربرد دارد. یک قفل هوشمند مجهز به هوش مصنوعی مزایایی مانند عدم اطمینان به کلیدهای فیزیکی، دادن دسترسی موقت به مهمانان و استفاده از ویژگی‌های بیومتریک را برای تامین هر چه بیشتر امنیت ارائه می‌دهد.

از سمتی از هوش مصنوعی در سیستم‌های هشدار هوشمند حریق، دود و نشت گاز استفاده می‌شود. سیستم‌هایی که به کمک هوش مصنوعی توانایی فکر کردن و تصمیم‌گیری بر اساس شرایط را دارند امروزه در بازار موجود هستند. برخی از آشکارسازهای دود موجود علاوه بر فرستادن اعلان، هشدار صوتی هم می‌دهند و باعث سرعت بخشیدن به پاسخگویی و جلوگیری از رخ دادن فاجعه می‌شوند.

  • هوش مصنوعی وبهینه سازی انرژی

  هوش مصنوعی داده مربوط به شبکه‌ها و کنتورها و همچنین وضعیت آب و هوا را استفاده می‌کند تا الگویی از مصرف هر خانوار ایجاد کند. اطلاعات مربوط به نحوه مصرف به یادگیری و بهبود سیستم، بهینه سازی مصرف منابع، کم کردن هزینه ها و در نهایت راحتی افراد کمک می‌کند.

  • هوش مصنوعی و کمک به فعالیت های روزانه خانگی

   هوش مصنوعی قدرتمند است و دانش و توانایی های یادگیری انسان ها را تقلید می کند. پیشرفت‌های اخیر در سیستم‌های اتوماسیون خانه هوشمند منجر به بهبود هوش مصنوعی از نظر ارتباطی، یادگیری الگوهای رفتاری انسان و خودکارسازی دستگاه‌های خانه هوشمند بر اساس سلایق کاربر شده است.

ماشین لباسشویی ال جی عادات انسان را مطالعه می کند و به طور خودکار آن تنظیمات را یاد می گیرد و همچنین آن را اعمال می کند. ماشین لباسشویی و خشک کن می توانند با سرور ابری ارتباط برقرار کنند و عملیات را بر اساس آب و هوا و کیفیت هوا تنظیم کنند. کولر گازی ال جی می تواند تعداد افراد داخل اتاق و هویت آنها را تشخیص دهد و بر اساس سلایق آنها دما را حفظ کند. ThinQ همچنین می تواند موسیقی پخش کند و دمای خودرو را نیز تنظیم کند.

ال‌جی فناوری DeepThinQ 1.0 را توسعه داده است که از تشخیص صدا و تصویر پشتیبانی می‌کند و اطلاعات را به سرورهای ابری منتقل می‌کند. می‌تواند فعالیت‌های مختلفی را خودکار کند، مانند خاموش کردن چراغ‌ها وقتی در از بیرون قفل است، راه‌اندازی جاروبرقی روباتیک در غیاب مالک، و روشن کردن دستگاه تصفیه هوا قبل از رسیدن صاحب خانه.

بیشتر بخوانید هوش مصنوعی در خانه هوشمند : گجت های هوشمند

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

  • هوش مصنوعی و سنسور نشت آب و اهرم شیر گاز

   شما برای پر کردن وان حمام، شیر آب را باز گذاشته و به سراغ کار خود رفته اید. تصور کنید که اگر یادتان برود شیر آب را ببنید چه بلایی سر خانه ی قشنگ شما می آید. در این لحظه سنسور نشت آب هوشمند به کمک شما می آید و خانه ی شما را از یک فاجعه ی بزرگ نجات می هد. با استفاده از این سنسور، قبل این که وان شما پر شود، شیر وان حمام به صورت خودکار بسته خواهد شد.

 تا بحال برایتان پیش آمده که به مهمانی یا مسافرت بروید و ناگهان در میانه ی راه یادتان بیاید که شیر گاز را نبسته اید. با اهرم شیر گاز هوشمند می توانید از راه دور شیر گاز را ببندید و به سفرتان با خیال راحت ادامه بدهید.

  • هوش مصنوعی و آبیاری گیاهان

چمن و باغچه هایی که آبیاری و کود دهی هوشمند دارند همیشه سرسبز هستند. چون قابلیت کنترل و مدیریت آبیاری فضای سبز بر اساس ساعت و برنامه ی زمانبندی در طول هفته را دارند.

  • هوش مصنوعی و پرده های هوشمند

 بدون آنکه از جایتان تکان بخورید، پرده ها را کنار بزنید، پنجره ها را باز کنید و عشق را به خانه بیاورید. پنجره ها هم مانند درب های خانه های هوشمند، قابلیت کنترل و مدیریت شدن و همچنین اجرای سناریوی مورد نظر را دارند.

  • هوش مصنوعی و دستیارهای صوتی

استفاده از هوش مصنوعی در یک سیستم کاربردی هوشمند بسیار واضح است. با توسعه فناوری، استفاده از هوش مصنوعی دیگر محدود به امنیت نیست و برای اتصال و مدیریت تجهیزات ویژه ای که مجهز به صدای واحدهای Al-enabled مانند الکسا، سیری و دستیار گوگل هستند، استفاده می شود. به لطف این امکان کنترل و پیکربندی دستگاه های هوشمند بدون نیاز به استفاده از تلفن، تنها با کمک صدا وجود دارد.
در حال حاضر محققان در زمینه فناوری تشخیص گفتار نیز به نتایجی دست یافته اند که ارزش دستگاه های هوشمند را افزایش می دهد. با تشخیص گفتار، دستورات کاربر خصوصی هستند و به دستورات افراد ناشناس پاسخ نمی دهند.

بیشتر بخوانید هوش مصنوعی در خانه هوشمند : آژیر هوشمند 

هوش مصنوعی در خانه

تاریخچه کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

هوش مصنوعی توسط فلاسفه و ریاضی‌دانانی نظیر جرج بول که اقدام به ارائه قوانین و نظریه‌هایی در مورد منطق نمودند، مطرح شده بود. با اختراع رایانه‌های الکترونیکی در سال ۱۹۴۳، هوش مصنوعی، دانشمندان آن زمان را درگیر چالشی بزرگ نمود.

اسم هوش مصنوعی در سال ۱۹۶۵ میلادی به عنوان یک دانش جدید ابداع شد. البته فعالیت های گسترده در این زمینه از سال ۱۹۶۰ میلادی آغاز شد. بیشتر کارهای پژوهشی اولیه در هوش مصنوعی بر روی انجام اتوماتیک بازی‌ها و نیز اثبات قضیه‌های ریاضی با کمک رایانه‌ها بود. در ابتدا چنین به نظر می‌آمد که رایانه‌ها می توانند چنین فعالیت‌هایی را تنها با بهره گرفتن از تعداد بسیار زیادی کشف و جستجو برای مسیرهای حل مسئله و سپس انتخاب بهترین روش برای حل آن‌ها به انجام رسانند.

کلام آخر مقاله هوش مصنوعی در خانه هوشمند

هوش مصنوعی در خانه هوشمند را می‌توان موجودات زنده‌ای برشمرد که به رفتار انسانی پاسخ‌های منطقی و معقول می‌دهند. این یعنی، خانه هوشمند نیز می‌تواند درک کند. رفتار خانه هوشمند، به تکنولوژی هوش مصنوعی و فناوری‌های ایجادشده در آن متکی است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید

آیا برای خرید محصول احتیاج به مشاوره دارید؟

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من