چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند

چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند

چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند

در این مقاله به بررسی چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند پرداخته میشود. چند سالی است که با پیدایش هوشمندسازی در زندگی مدرن در تجهیزاتی مانند تلفن های همراه هوشمند ، تلویزیون های هوشمند و یا تجهیزات سلامتی و پزشکی هوشمند، هوشمند سازی ساختمان در ایران نیز مورد توجه ساختمان سازان ، شهرسازان و بسیاری از مردم عادی قرار گرفته است.

در یک خانه ی هوشمند با ادغام تکنولوژی رایانش ابری و استخراج اطلاعات از محیط به وسیله حسگرها و محرک ها، خدمات گوناگونی نظیر سرویس های اینترنت اشیا به کاربران ارایه می گردد. طراحی ابزارهایی که به کاربران نهایی اجازه می‌دهد به راحتی کنترل خانه ی هوشمند را مدیریت کنند، امری بحرانی است که محققان در هوش محیطی و اینترنت اشیاء باید مورد توجه قرار گیرند.

چالش ها و نگرانی های مختلفی در زمینه هوشمند سازی وجود دارد که در این جا به چند مورد اشاره خواهیم کرد :

بیشتر بخوانید چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند : ساعت دیجیتال باشگاهی

چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند

8 چالش اساسی پیاده سازی خانه های هوشمند

  1. کارکرد تجهیزات هوشمند سازی

به دلیل پیچیدگی تنظیمات تجهیزات هوشمند سازی قدیمی و یا خارجی ، کاربران ترس از کار با تجهیزات هوشمند سازی را دارند. اما تجهیزات هوشمند سازی ایرانی آسانه با رابط کاربری آسان ، زبان فارسی و طراحی با توجه به فهم و نیاز مشتری ایرانی ، کاربری آسان و ساده ای دارد. از طرفی تولید انواع آموزش های ساده سمعی و بصری برای تجهیزات هوشمند سازی آسانه ، کاربران تسلط کامل بر کارکرد و تنظیمات وسایل خواهند داشت.

  1. هماهنگی بین دستگاه‌ها

یکی از چالش‌های اساسی خانه هوشمند، هماهنگی و ارتباط بین دستگاه‌های مختلف است. در صورتی که دستگاه‌ها قادر به تبادل اطلاعات و همکاری با یکدیگر نباشند، تجربه هوشمند در خانه کاسته می‌شود. این مسئله نیاز به استانداردسازی و پروتکل‌های مشترک بین دستگاه‌ها را مطرح می‌کند.

  1. چالش های امنیتی هوشمند سازی ساختمان

ماهیت پیچیده IOT در چالش امنیت دستگاه ها متمرکز است. در یک راه حل خانه هوشمند، ملاحظات عمده شامل هر دو داده در حالت استراحت (بر روی دستگاه یا در پنل مرکزی) و در حال انتقال (بین دستگاه) است. در اینجا چند راه حل ممکن برای این صنعت وجود دارد:

تامین امنیت شبکه با استفاده از یک مدل دروازه/ مرکز: این روش به این معنی است که تنها یک وسیله به عنوان دروازه ورود به شبکه خارجی عمل می‌کند. دستگاه‌های محلی امن هستند چون آن‌ها به صورت خارجی متصل نمی‌شوند و نمی‌توانند مستقیما از خارج از خانه دسترسی داشته باشند.

این سناریو به دستگاه مرکزی اجازه می‌دهد تا داده‌ها را جمع‌آوری کرده، تجزیه و تحلیل‌های اساسی انجام دهد و توابع منطقی ساده‌ای را اجرا کند که اجازه واکنش سریع دستگاه به منشا رویداد را می‌دهد.

  1. پشتیبانی محصولات هوشمند سازی ساختمان

مشتریان بزرگ‌ترین دارایی یک کسب‌وکار هستند و این دارایی از طریق رضایت و روابط با آن‌ها ایجاد می‌شود. مشتری تنها زمانی راضی می‌شود که پیشنهادی که به او ارائه می‌شود مطابق یا فراتر از تعهدات باشد. پشتیبانی محصولات هوشمند سازی خانه نیز یکی از مهم ترین دغدغه ها در زمینه هوشمند سازی ساختمان است. محصولات هوشمند سازی خارجی به دلیل در دسترس نبودن شرکت های تولید کننده، مسلما پشتیبانی آسان و دسترسی آسانی برای مشتریان ایرانی نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند : گجت های هوشمند

چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند

  1. نصب و راه اندازی تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

با توجه به اینکه محصولات آسان هوشمند بی سیم هستند، بنابراین نیازی به تخریب و سیم کشی ندارند و به راحتی و بدون مشکل برای خانه های ساخته شده نصب و راه اندازی می شوند.

از طرفی محصولات هوشمند آسان با طراحی استاندارد و منحصر به فرد را می توان به راحتی در قاب های ایرانی جاسازی کرد. آموزش های موجود برای نصب و راه اندازی محتوای تصویری و تصویری نصب و راه اندازی را برای مشتریان بسیار ساده می کند.

  1. تداوم کارکرد تجهیزات هوشمند سازی

امروزه باتوجه به پیشرفت و تحقیق و تجربه های بدست آمده ، و همچنین طراحی تجهیزات هوشمند سازی ایرانی با توجه به امکانات و محدودیت های ساختمان سازی ایرانی ، نگرانی های مربوط به عدم تداوم کارکرد تجهیزات هوشمند سازی از بین رفته است.

با قرار گیری سرور های اینترنتی خانه هوشمند ایرانی در داخل کشور ، مشکل قطعی و عدم دسترسی اینترنتی به تجهیزات هوشمند سازی بدلیل تحریم ها و یا فیلترینگ و اینترنت ملی ،  از بین رفته است.

  1. هزینه ساختمان هوشمند

یکی از مهم ترین و اصلی ترین ایده های منفی در زمینه ساختمان هوشمند، بحث هزینه آن است. هم برای سازندگان ساختمان و هم برای مردم عادی برای بازسازی ساختمان، اولین سوالی که در زمینه خانه هوشمند مطرح می شود بحث هزینه های آن است. در گذشته به دلیل نبود تجهیزات هوشمند داخلی، کاربران مجبور به خرید تجهیزات هوشمند خارجی بودند و تجهیزات خارجی به دلیل قیمت بالا و متغیر دلار، هزینه های بسیار بالایی برای کاربران هوشمند داشت. از سوی دیگر، هزینه های اضافی نصب و راه اندازی نیز یکی دیگر از دغدغه های کاربران برای هوشمند سازی ساختمان است.

قیمت تجهیزات خانه هوشمند ایرانی بسیار کمتر از محصولات مشابه خارجی است. امروزه با تولید انواع تجهیزات خانه هوشمند با کیفیت بالای ایرانی، نگرانی در مورد قیمت تجهیزات خانه هوشمند برطرف شده است، زیرا محصولات خانه هوشمند ایرانی قیمتی دارند که قابل مقایسه با محصولات نیست. مشابه خارجی در بازار موجود است. با کمترین هزینه می توان با تجهیزات هوشمند ایرانی یک آپارتمان را هوشمند کرد. با ظهور فناوری بی سیم در تجهیزات مدرن هوشمند، سایر هزینه های مربوط به تخریب و سیم کشی از بین رفته است و کل هزینه خانه هوشمند بسیار کمتر از سیستم های مدیریت ساختمان سیمی قدیمی است.

یکی از موارد دیگری که باعث کاهش نگرانی در مورد قیمت هوشمند سازی ساختمان می شود، کاهش هزینه ها در زمینه انرژی و هزینه های زمانی است که پس از هوشمند سازی ساختمان اتفاق خواهد افتاد. با صرفه جویی در انرژی و زمان و … قطعا هزینه های اولیه جبران می شود.

  1. تغییر فرهنگ و الگوهای زندگی

 استفاده از خانه هوشمند به تغییر فرهنگ و الگوهای زندگی ما در خانه نیاز دارد. برخی افراد ممکن است مقاومت نسبت به تغییر را تجربه کنند و ترجیح دهند به روش‌های قدیمی خود پایبند بمانند. تغییر فرهنگ و الگوهای زندگی برای پذیرش خانه هوشمند و استفاده بهینه از امکانات آن مهم است.

بیشتر بخوانید چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند : تاثیر هوشمندسازی در افزایش ارزش ملک 

چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند

کلام آخر مقاله چالش های پیاده سازی خانه های هوشمند

با توجه به بررسی های انجام شده می توان نتیجه گرفت، پیاده سازی این سیستم با وجود تمام مزایایی که با خود به همراه دارد بسیار به وجود بسترهای مناسب وابسته است. هزینه ی اجرای این فناوری علاوه بر ایران در چند کشور دیگر نیز بر پذیرش این فناوری مؤثر است.

از جمله موانع محتمل و چالش های شناسایی شده در رابطه با پیاده سازی این فناوری که نیازمند توجه جدی می باشند، می توان به موارد زیر اشاره نمود: نبود بستر مناسب فنی و نظارتی؛ توجه جدی سیاست گذاران این حوزه به حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران خانه های هوشمند، نبود دانش کافی و بهروز در مهمترین ارکان پیاده سازی خانه های هوشمند، طراحان، مجریان، کارفرمایان، هزینه های گزاف پیاده سازی این فناوری، عدم نظارت بر زیرساخت های مورد نیاز این فناوری، عدم آموزش کافی به کارفرمایان و عدم توجه به اهمیت ایجاد رضایت آنها و غفلت از تأثیری که این موضوع می تواند بر پذیرش و رواج این فناوری داشته باشد، نبود مرجع علمی مناسب و در دسترس در ایران.

این مقاله را به اشتراک بگذارید

آیا برای خرید محصول احتیاج به مشاوره دارید؟

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من