خانه ی هوشمند سلامت

smart-home-1

 خانه های هوشمند برای افراد آسیب پذیر

امروزه حوضه ی  سلامت با چالش های زیادی مواجه است. جمعیت جامعه ها رو به پیری است و نگرانی برای مراقبت افراد مسن بیش از پیش شده است. از طرفی هزینه های درمان فشار زیادی برروی خانواده ها وارد میکند. دانشمندان برای حل این مشکلات تلاش میکنند تا تجهیزات و فناوری هایی را برای مراقبت از افراد آسیب پزیر عرضه کنند. ما در این مقاله میخواهیم به چگونگی کمک فناوری های عرضه شده در خانه ی هوشمند سلامت(Health smart homes) به ساکنان این خانه ها بپردازیم.

مزیت های خانه هوشمند سلامت برای سالمندان

همانطور که سن ما بیشتر می شود، تمایل داریم بیشتر وقت خود را در خانه هایی که دوست داریم و پر از خاطرات خوش است بگذرانیم. مسلما زندگی کردن در خانه ی سالمندان مطلوب هیچ کس نیست ولی تنها زندگی کردن در خانه هم میتواند خظر ناک باشد. یکی از اهداف خانه ی هوشمند سلامت، کمک به ادامه ی زندگی مستقل  افراد مسن در خانه هایشان در حین مراقبت از آن هاست.

افراد سالمند باید به طور مرتب برای بررسی میزان فشار خون، قند خون ، ضربان قلب و دیگر فاکتور های سلامتی تحت نظارت باشند. این کار نه تنها هزینه هایی را به دنبال دارد، موجب احساس استرس و اضظراب در افراد مسن می شود.

یکی از اهداف خانه ی سلامت این است که پزشکان بتوانند تا حد امکان مریض های خود را در خانه شان ویزیت کنند و علائم آن ها را در محیط خانه خودشان و در آرامش بیشتری اندازه بگیرند. این اندازه گیری ها دقیق تر هم خواهند بود چرا که استرسی که برای رفتن به مطب دکتر ایجاد می شود باعث می شود فشار خون و ضربان قلب را بیشتر شود.

با وجود اینکه تمایل افراد مسن به ماندن در خانه اثبات شده است، علاقه و فهم آنان در مورد تکنولوژی چالش برانگیز است. در ابتدا تعداد محدودی از سالمندان به طرح خانه هوشمند سلامت استقبال کردند ولی امروزه این تعداد رو به افزایش است.

مزیت های خانه هوشمند سلامت برای افراد آسیب پزیر با بیماری های خاص

یکی دیگر از چالش های حوضه ی سلامت، مراقبت از افراد آسیب پذیر با بیماری های خاص است. یک زندگی مستقل خواست و حق هر انسانی است ولی این استقلال امکان دارد همراه با ریسک باشد. ندانستن آنچه در روز برای عزیزانمان اتفاق می افتد می تواند نگران کننده باشد و همه گیری کووید این نگرانی را برجسته تر کرده است.

بسیاری از فناوری‌های خانه هوشمند، برای نظارت بر فعالیت‌های افرادی که دارای اختلالات شنوایی، بینایی یا شناختی و…  هستند و کمک به زندگی آنها، توسعه یافته‌اند.

جهیزات خانه ی هوشمند سلامت دارای ارتباط مستقیم با اعضای خانواده و متخصصان سلامت اند. به عنوان مثال، یک فرد می تواند جلسه فیزیوتراپی خود را از راه دور با راهنمایی آنلاین آنلاین فیزیوتراپیست انجام دهد. یا، بستگان آنها که در شهر دیگری زندگی می کنند می توانند از طریق تلفن هوشمند یا تبلت خود تماس بگیرند، بنابراین در صورت نیاز، همیشه در جریان قرار وضعیت عزیزانمان قرار خواهیم بود.

آینده ی خانه هوشمند سلامت

آینده ی خانه های هوشمند سلامت با هوش مصنوعی گره خورده است. در آینده خانه ها قادر خواهند بود که در مورد صاحب خانه ی خود بیاموزند و رفتار های آن ها را پیش بینی کنند. در آینده خانه های هوشمند دارای سنسورهای نظارتی هستند که در همه ی مکان های خانه نصب می شوند. این سنسور ها تمامی فعالیت های شخص را نظارت میکنند و روال های روزانه را ثبت می کند و در مورد ساکن خود و عادت هایش می آموزند. این خانه ها قادر خواهند بود رفتار های غیر عادی را شناسایی کنند و خطرهای احتمالی را پیش بینی کنند. همچنین این سنسور ها قادر خواهند بود افرادی که روی زمین افتاده اند را شناسایی کنند و با اورژانس تماس برقرار کنند. همچنین در خانه های هوشمند سلامت به ساکنین یاد آوری می شود که چه داروهایی را باید مصرف کنند و هنگامی که داروهای مصرفی رو به اتمام است، خانه های هوشمند به طور خودکار آن ها را سفارش خواهند داد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید

آیا برای خرید محصول احتیاج به مشاوره دارید؟

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من